MENU

Jakie usługi zawiera fulfillment? Na czym skorzysta Twój biznes?

Chcesz wiedzieć jak działa fulfillment? Ciekawi Cię, w jaki sposób wspiera rozwój sklepów internetowych? Przejdź razem z nami przez ten przewodnik pełen zagadnień wyjaśniających działanie fulfillmentu. Razem z nami odkryj jego potencjał i przekonaj się, ile zyska Twój biznes. Zrób to, zanim zrobi to Twoja konkurencja.

Jak działa fulfillment? Jak wspiera e-commerce’y?

W polskich firmach wciąż panuje przekonanie, że wszystko (lub jak najwięcej) trzeba robić w ramach własnej działalności. Bo tak jest bezpieczniej, bo tylko tak ma się nad wszystkim kontrolę.

Wspomniane podejście jest jednak błędne. Z kilku powodów:

  • generuje koszty, często zbyt wysokie w porównaniu do efektów i zapotrzebowania
  • generuje problemy kadrowe, gdy trwa sezon urlopowy lub chorobowy
  • jest czasochłonne, bo trzeba wdrażać nowe osoby, jak również tworzyć procedury

Co bardziej świadomi przedsiębiorcy decydują się wprawdzie na outsourcing, przekazując na zewnątrz najczęściej księgowość i kadry oraz marketing i reklamę. Ale są to jedynie wąskie elementy działalności. Tym, co leży u podstaw efektywności handlu, jest logistyka, czyli sprawność realizacji zamówień.

Żeby w pełni zrozumieć i pojąć istotę fulfillmentu, przyjmiemy perspektywę paczki i udamy się z nią w podróż. Rozpocznie się na magazynie, a skończy w rękach osoby zamawiającej przesyłkę.

  • Przeczytaj też artykuł: Fulfillment – co to jest i jak pomaga w logistyce?

Fulfillment obejmuje przyjęcie towaru na magazyn

Każdy Twój produkt trafia bezpośrednio do magazynu firmy fulfillmentowej. Tam jest przyjmowany, po czym trafia na wyznaczone pola, gdzie czeka na złożenie zamówienia. Jednocześnie następuje aktualizacja stoku magazynowego, dzięki czemu widzisz bieżący stan w swoim systemie.

Twoje zadanie ogranicza się do uzgodnienia z dostawcą daty oraz wielkości zamówienia, po czym kierowane jest do magazynu fulfillmentowego. Nie musi przyjechać najpierw do Ciebie, co tylko wydłużyłoby dostawę, a dodatkowo zwiększyło koszty. Jeśli potrzebna jest kontrola jakości, możesz ją mieć w ramach fulfillmentu.

Fulfillment zapewnia magazynowanie i zarządzanie stokiem

Produkty czekają w magazynie, gdzie mają zapewnione odpowiednie warunki. Dotpack korzysta z magazynu klasy A, najwyższej z możliwych, spełniającego najwyższe wymagania względem temperatury oraz wilgotności powietrza. Przy okazji cały magazyn oraz jego otoczenie są monitorowane 24/7. Takich warunków z pewnością nie zapewni przestrzeń wydzielona z części domu lub budynku znajdującego się na placu.

A nawet jeśli masz własny magazyn, nie urośnie on z dnia na dzień. Dostawienie kolejnego segmentu wymaga czasu, środków finansowych, pozwoleń. Tymczasem Ty potrzebujesz przestrzeni natychmiast, gdyż zamówienia przyrastają z dnia na dzień.

W ramach usługi fulfillmentu elastycznie zwiększasz przestrzeń magazynową w szczycie sezonu, wracając do stanu poprzedniego, gdy sprzedaż ulega redukcji. Co więcej, integracje z system fulfillmentowym pozwalają śledzić kończące się zapasy i zamawiać kolejne partie towaru, zachowując płynność realizacji zamówień.

Fulfillment to kompletowanie zamówień

Gdy ktoś składa zamówienie w Twoim sklepie, obsługa magazynu fulfillmentowego przystępuje do działania. Zamówione produkty są zabierane z półek i przygotowywane do wysyłki. Trafiają do strefy, gdzie oczekują na kolejny etap, zanim wyruszą w drogę do klienta.

Ten krok następuje po kliknięciu przez klienta przycisku Kup teraz w smartfonie albo na ekranie laptopa. Ktoś właśnie spełnia marzenia lub realizuje plany. I trzeba zaspokoić jego potrzebę. Integracje pozwalają natychmiast zareagować na zamówienie złożone w Twoim sklepie internetowym, co odbywa się niezwłocznie.

Fulfillment obsługuje pakowanie i zabezpieczanie przesyłek

Teraz nadchodzi czas na estetykę. Paczki są pakowane starannie i zawsze z Twoimi wytycznymi. Oczywiście każda przesyłka jest odpowiednio zabezpieczona, by w drodze nic nie uległo uszkodzeniu. Wypełniacze chronią dodatkowo cenną zawartość.

Niektóre firmy, w tym Dotpack, oferują też coś, co można nazwać dopieszczeniem przesyłki, czyli: perfumowanie zawartości, naklejanie dodatkowych etykiet markowych oraz pakowanie w unikatowego kartony, które przyciągają wzrok podczas unboxingów w mediach społecznościowych.

Fulfillment to także wysyłka

Kiedy paczka jest gotowa, przekazywana jest do jednej z firm kurierskich. Wtedy też generowany jest list przewozowy służący do monitorowania postępów dostawy. Trafia on do klienta – mailowo lub SMS-em.

Dzięki współpracy z wieloma firmami kurierskimi, jak również dzięki obsłudze bardzo dużych wolumenów przesyłek, fulfillment zapewnia bardzo atrakcyjne ceny, niejednokrotnie nieosiągalne dla mniejszych sprzedawców.

Obsługa zwrotów  w ramach fulfillmentu

Jeśli coś pójdzie nie tak albo klient chce odesłać towar, fulfillment ponownie służy pomocą. Firma przyjmuje zwrócone przedmioty i magazynuje, a Ty decydujesz, które z nich trafią do ponownej sprzedaży. Gdy zajdzie taka potrzeba, możesz zlecić selekcję i w ogóle się nią nie zajmować. W tym aspekcie spełnia się misja firmy Dotpack – jesteśmy Twoim działem logistyki. Tego rodzaju partner zapewnia to wszystko, co należałoby do obowiązków Twoich pracowników magazynowych.

Przy wyborze partnera fulfillmentowego warto zwrócić uwagę na integracje z szybkimi zwrotami. Konsumenci bardzo je cenią, stąd kiedy masz je w ofercie, rywalizujesz z dużo większą konkurencją pod względem jakości obsługi. Zwroty są przecież częścią obsługi klienta, w dodatku tej newralgicznej, wywołanej chęcią oddania tego, co się nie spodobało lub nie spełniło oczekiwań.

Fulfillment to szereg niezbędnych integracji

Wymiana danych między sklepem, dostawcą fulfillmentu, a kurierami odbywa się dzięki integracjom. Koniecznie zwróć uwagę, jakie integracje obsługuje fulfillmentowy, ponieważ ich ilość rzutuje bezpośrednio na to, które platformy sprzedaży otrzymują wsparcie logistyczne, a także jakich przewoźników możesz oferować klientom. Do kluczowych integracji zaliczają się:

  • platformy sprzedażowe – czyli Amazon, Allegro, Empik, Morele i inne;
  • sklepy internetowe – Shopify, WooComerce, PrestaShop i inne.
  • przewoźnicy – inaczej firmy kurierskie: InPost, DPD, DHL, GLS i inne.

Tylko dzięki integracjom możliwa jest pełna synergia między wszystkimi elementami sprzedaży internetowej, bez ręcznych poszukiwań informacji o zgubionych przesyłkach i niezrealizowanych zamówieniach.

Fulfillment otwiera Cię na handel zagraniczny

Wiele polskich firm lepiej radzi sobie na rynkach międzynarodowych, niż na rodzimym. Wyszukują swoje nisze, dostarczając produkty pod inną szerokość geograficzną, gdzie jest na nie bardzo duże zapotrzebowanie. Szansę na rozwój znaleźli daleko i wykorzystali ją w pełni.

Ty też możesz iść ich śladem dzięki fulfillmentowi. W Dotpack zapewniamy wsparcie dzięki znajomości rynków zagranicznych oraz obecności partnerów w Azji i na obszarze Pacyfiku sprawia. Nasze systemy są zintegrowane z przewoźnikami międzynarodowymi, w efekcie Tobie pozostaje obrać kurs na konkretny kraj i zacząć tam sprzedawać. Fulfillment pozwoli rozwinąć skrzydła, zyskać nowe rynki zbytu, zbudować markę rozpoznawalną na drugim końcu świata.