MENU

Jak fulfillment wpływa na satysfakcję klientów i budowanie lojalności?

Współczesny klient oczekuje od sklepu internetowego bogatego asortymentu, atrakcyjnych cen oraz sprawnej obsługi zamówień. Na ostatnim z wymienionych etapów fulfillment jest nieoceniony. Może przesądzić, czy klient wróci na zakupy, czy odejdzie do konkurencji. W tym artykule pokażemy, jak odpowiednio zarządzane procesy magazynowania, pakowania i wysyłki wpływają na zadowolenie klientów oraz jak skuteczny fulfillment może stać się fundamentem budowania lojalności wobec marki.

Dlaczego fulfillment jest tak ważny dla satysfakcji klientów?

O wadze szybkiej i bezbłędnej realizacji zamówień napisano wiele artykułów w prasie i na portalach branżowych. Temu zagadnieniu poświęcono również setki godzin webinarów, szkoleń oraz dyskusji. Niestety nadal nie wszyscy właściciele e-commerce’ów zdają sobie sprawę, że nie wystarczy mieć dobrą cenę.

Trzeba jeszcze sprawnie dostarczyć zakupiony produkt, wywiązać się z deklarowanego terminu, usatysfakcjonować kupującego formą, a także ceną dostawy.

Wystarczy popatrzeć na oceny sklepów na Allegro. Nieprzypadkowo w ocenie sprzedającego znajduje się punkt Obsługa kupującego, a w nim szczegółowe dookreślenia do wyboru: Dobrze zabezpieczony produkt, Dostawa na czas i Dostawa przed czasem. Zapamiętaj je, bo wrócimy jeszcze do nich.

Na jakość obsługi składa się przecież wiele czynników. Pierwszym punktem styku jest rozmowa telefoniczna z konsultantem, ale może to być również wiadomość e-mail, krótka rozmowa na sklepowym czacie, w Messengerze, w wiadomości prywatnej na Instagramie, komentarz pod postem formowych mediów społecznościowych. W tych miejscach obsługa sklepu może obiecać wiele, kładąc podwaliny pod zaufanie klienta do sprzedawcy.

Jednocześnie na sprzedającego spada konieczność wywiązania się ze złożonej deklaracji (słownej lub pisemnej). Klient będzie zadowolony tylko wtedy, gdy słowo zostanie dotrzymane. A gdy tak się stanie, będzie skłonny ponowić zakupy – co więcej, chętniej poleci sprzedawcę innym. Obsługę klienta trzeba więc rozumieć jako cały proces rozpoczęty już pytaniem o produkt przed złożeniem zamówienia, przez dostarczenie go, aż po obsługę posprzedażową (zwrot i pomoc w ewentualnej reklamacji).

W tej układance fulfillment jest elementem o fundamentalnym znaczeniu. Na nim opiera się obietnica marki, wypełnienie danego słowa. Dzięki przekazaniu procesu realizacji zamówień w ręce specjalistów dysponujących bardzo wydajnym systemem logistycznym, potężnym zapleczem magazynowym, jak również zautomatyzowanym procesem wymiany informacji, wysyłki realizowane są bez opóźnień.

Związek między skutecznym fulfillmentem a lojalnością klientów

Klient zadowolony to klient powracający – mówi stare marketingowe prawo. Żeby jednak był zadowolony, musi otrzymać to, czego żąda. A czego właściwie żąda?

Spójrz na paczkę nie jak na kolejne pudełko, ale jak na pakunek pełen emocji i oczekiwań. Przypuśćmy, że zamówienie numer jeden zawiera bluzkę, dzięki której Joanna ma zamiar wyglądać i czuć się pewnie podczas rozmowy o awansie oraz podwyżce. W kolejnej przesyłce jedzie zestaw klocków – marzenie Kuby, jeden z tych zestawów kolekcjonerskich, na który odkładał pieniądze od roku. W trzeciej są perfumy dla Klary. Jej ulubione. W czwartej blender dla Jacka – ma zamiar zaimponować wybrance, przygotowując kolację przy świecach.

Przykłady można mnożyć. I choć każdy jest inny, sprowadzają się do wspólnego mianownika – mają pomóc w realizacji jakiegoś celu lub spełniać marzenia. Produkt nie jest więc celem samym w sobie, lecz drogą do niego. A Ty, Twój sklep, pomagacie do tego celu dotrzeć.

Czasem klient ma niewiele czasu. Szuka wtedy kogoś, kto oferuje krótki czas dostawy i ma nadzieję, że go nie zawiedziesz.

W wysyłane paczki wpisany jest zatem ogromny ładunek emocjonalny. Emocje są równocześnie potężnym bodźcem zakupowym. Gdy na przecięciu oby tych kwestii znajduje się Twój sklep, zyskujesz lojalnego, powracającego klienta.

Obdarzył Cię zaufaniem i nie zawiódł się. Szansa powtórnych zakupów wzrasta.

Nawet nie wiesz, jak bardzo ucieszy go wiadomość, że zamówienie zostało przyjęte i przekazane do realizacji. Jeszcze więcej radości wzbudza SMS od kuriera z numerem listu przewozowego oraz czasem dostawy. Euforię wywoła dostarczenie paczki na czas, czemu towarzyszy wizja realizacji wszystkiego, co zaplanowane. Jeśli przy takiej obsłudze poprosisz o ocenę w Google lub na Allegro, z pewnością wyrazi się w superlatywach.

I nie dość, że będzie Ci wdzięczny, to przekona tych nieprzekonanych, by i oni Ci zaufali.

Fulfillment a obsługa zwrotów – jak wpływa na relacje z klientami?

Nie każdy zakup jest trafiony. To się zdarza. Czasem nie pasuje rozmiar, kolor okazuje się być inny niż na zdjęciu albo po prostu klient zmienia zdanie. Niektórzy kupują też po kilka egzemplarzy, żeby porównać je na żywo i pozostawić najlepszy. Pozostałe odsyłają. Konsument ma do tego prawo. Sprzedający ma z kolei obowiązek przyjąć zwrot dokonany w ciągu 15 dni od dnia zakupu.

Z perspektywy klienta nietrafiony zakup jest czymś, co zawadza. Chciałby się tego jak najszybciej i jak najsprawniej pozbyć. Oddać i nie myśleć o nim więcej. Dlatego tak ważne są sprawne i szybkie zwroty. Przewoźnicy udostępniają specjalne formularze na stronach internetowych – ważne, by taki formularz był zintegrowany ze sklepowym systemem sprzedaży.

Gdy zwrot jest łatwy, w kliencie rodzi się przekonanie, że sprzedawca nie próbuje utrudnić tego, co prawnie komuś przysługuje. O budowaniu lojalności można wtedy zapomnieć. Jak grzyby po deszczu wyrastają za to argumenty przeciwko sprzedawcy. Lecz jeśli klient może sprawnie odesłać nietrafiony zakup, gdy idzie mu się na rękę, zrozumie on, że po drugiej stronie też są ludzie. A dobrych ludzi zawsze się ceni.

Fulfillment automatyzuje proces zwrotów, kładąc duży nacisk na sprawną obsługę. Przy okazji pozwala szybko przywrócić produkty pełnowartościowe do ponownej sprzedaży, by generowały zysk.

Koniecznie sprawdź:

Co się liczy przy wyborze partnera fulfillmentowego?

Niezbędny jest dogłębny research możliwości firmy. Nie możesz polegać wyłącznie na deklaracji w rodzaju: Zapewniamy wiele integracji, współpracujemy z największymi. Potrzebne są konkretny:

  • jakie platformy sprzedażowe są obsługiwane?
  • jakie sklepy internetowe mają integracje?
  • z usług których przewoźników skorzystasz?
  • jak wygląda obsługa zwrotów?

Dopiero znajomość tych kwestii, szczegółów oraz detali związanych z ofertą pozwala sądzić, że logistyka firmy będzie działać prężniej niż kiedykolwiek przedtem.